Graafinen suunnittelu

Graafisessa tiimissä voi päästä toteuttamaan itseään monipuolisesti ja antaa talenttinsa näkyä mainonnassa ja somessa!

Graafisen tiimin tehtäviin kuuluu niin julisteet, käsiohjelmat, produktion nettisivu, trailerin teko, haalarimerkkien suunnittelu ja valokuvaus. Ja miksipä ei jotain muutakin kuvallisuutta vaativaa? Uudet ideat ja toteutukset ovat aina spekissä tervetulleita – niin myös graafisessa tiimissä!

Mikäli siis taidat valokuvaamisen, editoinnin, piirtämisen, taittamisen tai nettisivujen elävöittämisen, olet enemmän kuin tervetullut graafiseen tiimiin! Mestari ei tarvitse olla missään lajissa: myös luovuus, kokeilunhalu ja tahto oppia ovat kullanarvoisia!

Graafisen tiimin aikataulu on joustava. Viikottaisia, rutkasti aikaavieviä tapaamisia ei ole, mutta välillä on syytä kokoontua yhdessä suunnittelemaan. Tiimissä on myös osattava ottaa aikaa niille jutuille, joihin lupautuu, sillä paikoitellen tiimissä toimiminen saattaa vaatia myös omalla ajalla työskentelyä. Julisteet ja haalarimerkit pitää saada tilaukseen syksyn aikana, joten homma alkaa heti. Kuitenkin muidenkin tiimien tavoin eniten hommaa on keväällä: tammikuun julkistusbileisiin on luotava traileri, hahmot ja tiimit kuvattava käsiohjelmiin ja esityksistä sekä kulissien takaa ja treeneistä saatava esittelykelpoista matskua, jotta kaikki muisto produktiosta ei jäisi vain ihmisten oman muistin varaan.

Graafisen tiimin sisällä työnjako tapahtuu resurssien ja kunkin omien innostusten mukaan. Kaikkea ei tarvitse osata eikä ole pakko tehdä. Graafisessa tiimissä voi keskittyä vaikkapa pelkästään valokuvaamiseen tai piirrännällisiin hommiin. Graafisen tiimin olemus on juuri sellainen, millaiseksi se tehdään!

Vaikka tiimin työ ja toiminta saattaa vaikuttaa pieneltä moniin muihin tiimeihin verrattuna, on sen rooli produktiossa tärkeä. Graafinen tiimi nimittäin auttaa luomaan speksille ne kasvot, jotka ihmiset näkevät ennen näytöstä. Vaikka tuotanto hoitaa mainonnan ja brändäämisen, on graafisella tiimillä suuri vastuu siitä, kuinka houkuttelevalta katsojille tuleva speksi näyttää: onhan nettisivut, haalarimerkit, traileri, juliste ja julkisesti näytettävät kuvat meidän käsialaamme.

 

Henrietta Pihlaja, graafisen tiimin jäsen 2016

Mainokset